Grøn omstilling

Er du tilskuer eller er du i manegen?

Har vi pladser til 8. række midtfor???? Og er vi klar til et episk opgør i morgen?

Mange ville uden tvivl nikke ivrigt og proklamere ’jep, jeg kan godt den dag’ Lad os se storslået sejrsparathed, og den uovervindelige helt i et Oscar-vindende drama.

Men tillad mig nu alligevel spørge lidt anderledes: Hvis det var dig selv, er du så tilskuer eller er du i manegen, klar til kamp i morgen? For bag dette spørgsmål lurer et par dybtgående spørgsmål:

  1. Har din organisation det rette set-up til at mestre morgendagens udfordringer, som en modig eventyrer, der forbereder sig på at møde sine drager?
  2. Er din ledelse operationel på en måde, der minder om en taktisk general, der fremmer samarbejde og taktisk kløgt?
  3. Dyrker I en kultur, der bobler af innovation og forandringsvillighed som et skæbnesvangert skib, der udforsker de ukendte have?

Det er disse svar, der i min verden afgør, om du står stærkt rustet til kampen i morgen, om du er tilskuer eller om du er med i manegen.

Hvis ikke din organisation har det rette fundament, kan det være som at stå overfor en alarmerende mangel på ressourcer midt i en heroisk mission. Du risikerer at blive nødt til at tilkalde flere styrker eller allierede, og i en verden, hvor de rette kræfter er sjældne som den hellige gral, kan det være en næsten umulig opgave.

Min rådgivning

Betragt opbygningen af den rette organisation som din hovedopgave, den kamp du skal vinde, for at sikre din succes i morgen. Skab en organisation, der brænder af vilje og dygtighed.

Hvis ikke din ledelse praktiserer samarbejde, kan det være som at se en gammel tragedie udfolde sig på scenen, hvor manglende harmoni fører til kaos og tab af publikumets gunst. Hierarkier er vel og godt, men kun hvis de skaber de rette rammer for succes.

Ledelse, der fremmer samarbejde, er nøglen til en organisation, hvor talent udfolder sig, udvikling trives, og loyalitet blomstrer. Ledelse er en kulturbærende foranstaltning….

Mangler din organisation en kultur, der bare træner og vinder, når det gælder evne til innovation og forandring? Hvis ikke, så er det som at navigere uden et kompas i et udfordrende farvand. Evnen til at tilpasse sig markedets krav er afgørende, og det starter med en kultur af konstant at arbejde med og have blikket for forbedring, en kultur, der inspirerer og udfordrer alle involverede. Hvis ikke du omfavner innovation og forandringer, risikerer du at blive til en fodnote i  historiebøgerne, overgået af dem, der tør at drømme og handle.

Så lad mig afslutte, som jeg startede: Er du tilskuer eller med i manegen, klar til kamp i morgen?

Tag i første omgang et tjek på din kulturs temperatur – prøv den her 

Og har du brug for at vi tager en kop kaffe, så ræk ud – du giver kaffen.

Er den grønne omstilling svær?

Jeg arbejder med mange SMV’er, der endnu ikke selv er direkte omfattet af at skulle rapportere på deres klimaftryk, deres forbrug, ledelsesstil og sociale aftryk. Men, hvis de er underleverandører, kan de kan være blevet spurgt af deres store kunder, om enkelt dele, måske på produktsiden.

Men det er en massiv opgave, at skulle i gang med, og mit bedste råd er ikke at placere opgaven hos en enkelt, f.eks. økonomichefen. Lad mig bare sige det kort, – dem der kommer til at gøre dette her godt, inddrager hele virksomheden, indarbejder det i strategien og i kulturen.

Jeg er et par gange blevet spurgt om, hvorfor vi gør det her. Bliver vi truet til det? Enten ’jorden går under’, ’vi kan ikke være andet bekendt overfor vores børn og børnebørn’ eller vi bliver ’brandbeskattet endnu engang’. Man kan godt gå ned af den sti, men hvorfor ikke se på det som en øvelse i at gøre sin forretning endnu bedre, skarpere og i stand til at anvende ressourcer på en anden måde, være et godt forbillede for sine ansatte og i verden. Det er der både konkurrencekraft og ansvarlighed i.

Men hvordan starter man så. I stedet for bare at komme med et lidt bøvlet svar ’bare start’, så kunne jeg kunne egentlig godt tænke mig at bruge fiktionens verden som det, der kan hjælpe til med at forstå, hvad rejsen består af.

Prøv at forestil dig ESG som blockbuster-film, hvor hver bogstav har sin egen betydning for filmens resultat.

  1. E’et – dvs. miljøet, er som filmens kulisser – alt, der kan ses og røres ved. Fysiske steder, hvor filmen er optaget og små detaljer, der skal med for at det virker rigtigt. Oversat til virksomhedssprog, så er det, det man skal rapportere på om alt fra opvarmning til genanvendelse af materialer. Det gøres op i CO2, og det vil man blive beskattet af.

Jeg ville ikke selv starte med at lave en hel kulisse til en spillefilm, men måske bare beskrive et enkelt sted i filmen. Start småt, lær nogle greb, som passer til virksomheden, og gå så evt. i dialog med kunder og leverandører, så man får dækkes sin værdikæde forholdsvist hurtigt.

  1. Det sociale aspekt er S’et, er som filmens plot eller hjerte, der handler om de mennesker der er med, deres indbyrdes relationer og det samfund de bor i. Det er ikke bare tal, det handler om arbejdsvilkår, mangfoldighed og virksomheders bidrag til samfundet – det er som at skabe en kompleks karakterudvikling, der får publikum til at engagere sig.

Jeg ville få gennemgået alt det, der allerede eksisterer i dag, hvordan håndterer og dokumenterer man arbejdsvilkår, håndtering af mangfoldighed og hvad man gør for at bidrage positivt til det lokalsamfund, man bor i. Inviter eventuelt til partnerskaber med andre virksomheder, hvis de eller man selv har en god måde, at arbejde lokalt, på.

  1. Governance – G’et, det er som instruktøren bag kulisserne, der styrer hele produktionen. Det handler om ledelsespraksis, gennemsigtighed, ansvarlighed og etik – det er som at sikre, at filmen bliver lavet på en ansvarlig og transparent måde, så publikum kan stole på den.

Her ville jeg være opmærksom på at få afdækket både virksomhedens kultur, etiske spilleregler og hvordan man omsætter dette i hverdagens ledelse og praksis. Det er en kortlægningsopgave, hvori der kan gemme sig guld, til at også at få hold på noget af det, der er svært at se og mærke i hverdagen.

’WOUW, det er en stor opgave, Lone’, lyder det fra mange… ja, det er det, men den er heller ikke overskuelig, og du skal jo heller ikke nå det hele på en dag. Det er en rejse, og den starter med at du sætter det ene ben foran det andet, og handler.

Sæt i gang… og skal du have støtte til rejsen, så start med at tage en kop kaffe sammen med mig – du giver kaffen.