ESG, Cirkulær Økonomi
og FN's 17 Verdensmål

Den grønne omstilling repræsenterer en åbenlys mulighed for at arbejde med nye konkurrenceparametre, sit klimaaftryk og sit indre kompas og værdisæt, både fordi de giver mening for vores fælles klode, de ansatte,  og for virksomhedens kunder og øvrige interessenter

ESG - Environmental, Social & Governance

ESG står for Environmental, Social, and Governance og refererer til virksomheders aftryk målt på miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer i deres drift.

ESG-rapporter er virksomhedens regnskab over hvordan den påvirker samfund og miljø, og hvordan de håndterer risici relateret til bæredygtighed og etik.

ESG-rapportering bliver indenfor en kort årrække obligatorisk for alle virksomheder.

ESG er en enestående mulighed for at få sat fokus på virksomheden under ét samlet til bl.a. øget konkurrencekraft.

 

Det betyder at man i sin gennemgang har fokus på bl.a.:

ESG-rapporteringen hjælper kunder, kommende ansatte og øvrige interessenter med at identificere ansvarlige virksomheder, hvor bæredygtighed og social ansvarlighed er i centrum. 

Cirkulær økonomi

Cirkulær økonomi handler om at reducere affald og udnytte ressourcer optimalt ved at genbruge, reparere og genanvende produkter og materialer i stedet for at kassere dem. 

Målet er at skabe lukkede kredsløb, der reducerer miljøpåvirkning og ressourceforbrug og samtidig lade det indgå som en del af forretningen.

 At finde de rette cirkulære forretningsmodeller er afgørende, da de gør det muligt for virksomheder at skabe økonomisk værdi, samtidig med at de understøtter bæredygtighed ved at minimere spild og forlænge produkters levetid.

Verdensmål som værdier i virksomheden og organisationen

Som værdier skal relevante verdensmål for virksomheden eller organisationen implementeres, så de kan omsættes og leves gennem kulturen. Og så skal de indskrives i strategi, formål og opgaver.

Verdensmålene er en megatrend, der i de kommende år bliver altafgørende for organisationer, projekter og samarbejder, på lige fod med øget digitalisering og optimering.

Få hjælp til at identificere, hvilke værdier, herunder verdensmål, der er relevante for jer, og som skal være kendetegnende for jeres kultur. Lad os sammen analysere jeres kultur og derfra definere, hvordan den skal være i fremtiden og implementere det i jeres dagligdag. En god kultur definerer og skubber på produktion, forretningsplaner og services, men også måden vi er sammen på.

Hvordan arbejder vi med grøn omstilling?

Vi afklarer i samarbejde med jer, hvilken indsats og hvilke områder af jeres virksomhed, der er relevante for et grønt fokus, herunder hvor grønne I kan og skal være. Hvor giver det værdi i forretningen.

Dernæst gennemgår vi jeres nuværende arbejdsprocesser og struktur og derefter kommer med en række anbefalinger til processer og dokumentation af jeres fremtidige indsats, herunder hvordan I kan dokumentere overfor jeres kunder, hvordan I lever op til jeres grønne ambitioner. 

Kortlægning

Vi kortlægger den forandring, der skal gennemføre, baseret på dialog og målsætninger.

Workshop

Afstemning og planlægning af de interne og eksterne aktiviteter for en afgrænset periode.

Implementering

Via eksempelvis workshops, sidemandsoplæring eller train the trainer i resten af virksomheden

Synliggørelse

Vis omverdenen jeres forbedringer, resultatet af forandring og ’fejrer’ resultatet i organisationen